counter create hit
استارتاپ و ارزش آفرینی تجارت الکترونیک اقتصاد

نظر ها:

مطالب مرتبط:

اسپاتیفای تبدیل به شرکت سهامی عام می شود

بعضی از منابع خبری گفته اند که اسپاتیفای بطور محرمانه برای مبدل شدن به یک شرکت سهامی عام اقداماتی را انجام داده است، در همین راستا این سرویس استریم موسیقی اواخر ماه دسامبر سال گذشته میلادی درخواست خود را در کمی ...

چگونه بدون دغل بازی مشتریان را ترغیب به خرید کنیم؟

لطفا منتظر باشید... × ورود با فیســبوک ...

سرمایه گذاری چین برای جذب کارآفرینان و نخبگان خارجی

دولت چین در حال اجرای سیاست هایی است که امکان زندگی در این کشور را برای بعضی از افراد خارجی تسهیل سازد. چین قصد دارد با این سیاست ها به اتباع دیگر کشورها که برنده جایزه نوبل بوده اند یا در زمینه های علمی و غ ...

آیا دیگران می توانند علامت تجاری ما را درج کنند؟

آیا دیگران می توانند علامت تجاری ما را درج کنند؟

آیا دیگران می‌توانند علامت تجاری ما را درج کنند؟ بر اساس قانون‌، هر شخص حقیقی یا حقوقی می‌تواند در اداره مالکیت معنوی و با رعایت شرایط مقرر‌، نسبت به ثبت علامت تجاری برای کسب‌و‌کار خود‌، اقدام کند. در این نوشته امکان اج ...

استراتژی جدید هواوی، تمرکز بر رشد پایدار

اکثر شرکت های بزرگ دنیا در مسیر افزایش درآمد در کوتاهترین زمان ممکن گام برمی دارند؛ اما ظاهرا شرکت هواوی این روند را دنبال نمی کند. یو چندانگ (مدیرعامل شرکت هواوی) اعلام کرد که این شرکت قصد دارد تمرکز خود را مع ...

جزئیات طرح اشتغالی«تامین مالی جمعی» تشریح شد

جزئیات طرح اشتغالی«تامین مالی جمعی» تشریح شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، صبح دیروز تفاهم نامه ای میان سه وزارت اقتصاد، ارتباطات و کار و همچنین معاونت علمی ریاست جمهوری به امضا رسید و بر اساس آن، استارت آپ ها می توانند تا سقف 5میلیارد تومان از طریق بازار بورس و به صورت جمعی تأمین مالی شوند. در ...

قبل از راه اندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ حتما بخوانید…

قبل از راه اندازی یک کمپین اینفلوئنسر مارکتینگ حتما بخوانید…

پیشنهاد میکنیم بخوانید پس از دغدغه مشتریان ایرانی بابت اطمینان از خرید آنلاین…

چگونه یادگیری امنیت را شروع کنیم؟

چگونه یادگیری امنیت را شروع کنیم؟

 یکی از مشکلات همیشگی کاربرانی که تازه وارد دنیای امنیت شده‌اند و یا قصد ورود به این حوزه را دارند، این است که با مفاهیم اولیه آشنایی درستی ندارند و از طرفی در میان دریایی از اطلاعات و اصطلاحات دچار سردرگمی می‌شوند. شاید اگر راهنمایی مطمئن در کنارشان ب ...

اولین استارت آپ  ویکند تخصصی کشاورزی و صنایع وابسته در جنوب کشور

اولین استارت آپ ویکند تخصصی کشاورزی و صنایع وابسته در جنوب کشور

نخستین استارت آپ ویکند تخصصی کشاورزی و صنایع وابسته، برای اولین بار در جنوب کشور و با حضور بیش از ۱۲۰ نفر از نخبگان علمی منطقه، ۲۴ الی ۲۷ بهمن ماه سال جاری در دانشگاه جیرفت برگزار می شود. به گزارش آیسام و به نقل از ایسنا، حس ...

راه اندازی سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی

سامانه ثبت دامنه های اینترنتی با میزبانی داخلی به منظور اعمال تعرفه های ترجیحی اینترنت در سازمان فناوری اطلاعات ایران راه اندازی شد. به گزارش ...

استارت آپی برای سورپرایزهای عاشقانه!

سورپرایز‌کردن و ساختن لحظات به‌یادماندنی برای عزیزان هر شخص، از جمله عادت‌های جالبی است كه در کنار ابراز علاقه، هیجان را برای اطرافیان نیز به همراه دارد. در این بین استارت‌آپ بهترین‌دیدار به نشانی bestmeet.i ...

مهم ترین بیست دقیقه در روز برای شما

مهم ترین بیست دقیقه در روز برای شما

مهم ترین دقایق در روز برای شما کدام است؟ آن لحظاتی ست که شما آن را صرف برنامه ریزی می کنید. می دانم که برای خیلی از شما کلمه برنامه ریزی کلمه چندان جالبی نیست اما نگران نباشید. منظور من نوشتن برنامه های تجاری یا اهداف سالیانه تان نیست. من خیلی ساده م ...

تشکیل زیست بوم کارآفرینی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

تشکیل زیست بوم کارآفرینی در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

دبیر ستاد توسعه فناوری اطلاعات، ارتباطات و فضای مجازی معاو ...

داستان «دونیت» در «داستان من»

داستان «دونیت» در «داستان من»

فاباتک در راستای شبکه‌سازی استارت‌آپی حوزه فین‌تک، رویدادهایی در مرکز فابا (مرکز فرهنگسازی و آموزش بانکداری الکترونیک شبکه بانکی کشور) برگزار می‌کند که یکی از آنها «داستان من» نام دارد. فاباتک در راستای شبکه‌سازی ...

آمازون سرمایه گذاری خود را در فرانسه افزایش می دهد

شاید اینگونه به نظر بیاید که غول های تجارت الکترونیک باعث از بین رفتن مشاغل خرده فروشی می شوند، اما در حقیقت آنها به شکل متفاوتی اشتغالزایی خواهند کرد؛ بطور مثال آمازون ۲ هزار فرصت شغلی جدید در فرانسه به وجود ...

رشد صنعت تبلیغات اقتصاد را رونق می بخشد

رشد صنعت تبلیغات اقتصاد را رونق می بخشد

پیشنهاد میکنیم بخوانید فروشگاه اینترنتی از جمله برترین و جذاب‌ترین کسب‌و‌کارهای حوزه دیجیتال…

نکته! این مطلب توسط هوش مصنوعی ایجاد شده است. لطفا نظر خود را در رابطه به این مطلب در صفحه تماس با ما در میان بگذارید.

عوامل بازدارنده در توسعه تجارت الکترونیکی در ایران

عوامل بازدارنده در توسعه تجارت الکترونیک در ایران

گزارش جهان اقتصاد به تجارت الکترونیکی در جهان در حال افزایش است که آمار و (در سازمان ملل) نشان می دهد ایران در این منطقه باید حرکت سریع تر. وزارت صنعت و معدن و تجارت در یک گزارش جدید با استناد به آمار این نهاد های بین المللی و غیره. عوامل بازدارنده در توسعه تجارت الکترونیکی آن اعلام شده است.   بر اساس ارزیابی های که صورت گرفته برخی از عوامل بازدارنده در توسعه تجارت الکترونیکی عبارتند از "ناکافی زیرساخت و فناوری اطلاعات و ارتباطات و میزان استفاده از بالا, هزینه, بی ثباتی در تولید انرژی و استفاده از کارت های اعتباری و دیگر. ضعف قدرت خرید و سیستم مالی متخصص". در کنار ۵ مانع از ذکر "عوامل اجتماعی مانند چارچوب های حقوقی ضعیف (موثر در مورد چگونه اعتماد بین افراد و موسسات اقتصادی در نقل و انتقال آنلاین)", "ترجیح تعاملات فرهنگي در اعتبار پول کاغذی در جامعه "   در نهایت "سواد از افراد در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات و آگاهی و دانش اقتصادی شرکت ها و مشتریان" عامل بازدارنده از طرف دیگر است. ایمنی به گزارش ایران رتبه در e-commerce شاخص در گزارش سال ۲۰۱۴ و که به ترتیب ۶۹ (۱۳۰ کشور) و ۷۷ (۱۳۷ کشور) ثبت شده است. با جهانی شدن اقتصاد و گسترش روابط اقتصادی کشورها با یکدیگر, آمار, و غیره. داده ها و شاخص برای مقایسه یک کشور مراقبت بیشتر از نتایج. آخرین وضعیت ایران در این شاخص می تواند نقش فعال در تصمیم‌گیری‌های اقتصادی سرمایه گذاران و فعالان تجاری و دیگر ذی‌نفعان داشته باشد.   وزارت صنعت، معدن و تجارت در جدیدترین گزارش خود وضعیت ایران در شاخص تجارت الکترونیک که از سوی آنکتاد اعلام می‌شود را بررسی کرده و فرصت‌ها و چالش‌های ایران در این زمینه را تحلیل کرده است. بر اساس این گزارش، تجارت الکترونیک در دهه گذشته اهمیت بسیاری پیدا کرده و به‌طور روزافزونی در جهان گسترش یافته است، به‌طوری که ارزش جهانی تجارت الکترونیک شرکت با شرکت در سال ۲۰۱۳ بیش از ۱۵تریلیون دلار از سوی آنکتاد برآورد شده است. سه‌چهارم این مبادلات از سوی کشورهای آمریکا، انگلیس، ژاپن و چین صورت گرفته است.   در همین سال مبادله شرکت با مصرف‌کننده ۲/ ۱ تریلیون دلار برآورد شده که بسیار کمتر از اندازه معاملات شرکت با شرکت است. لیکن رشد این نوع معاملات خصوصا در قاره آسیا و آفریقا سرعت بیشتری یافته است. در حال حاضر نیز چین به‌عنوان بزرگترین بازار جهانی شرکت با مصرف‌کننده در هر دو مقیاس خریداران برخط و منافع حاصل از آن مطرح است.   بر اساس پیش بینی صورت گرفته از سوی آنکتاد، انتظار می‌رود در فاصله سال‌های ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ سهم کشورهای آسیا و اقیانوسیه در تجارت الکترونیک جهانی از ۲۸ به ۳۷ درصد جهش یابد و خاورمیانه و آفریقا نیز با نرخ پایین تری از ۲/ ۲ تا ۵/ ۲درصد این افزایش را تجربه کنند. همچنین پیش بینی می‌شود در فاصله همین سال‌ها سهم کشورهای اروپای غربی و آمریکای شمالی از ۶۱ به ۵۳ درصد کاهش یابد.   تجارت الکترونیک به‌صورت کلی عبارت است از انجام فرآیند خرید،‌ فروش، انتقال و مبادله کالا، خدمات و اطلاعات از طریق شبکه‌های رایانه‌ای در بستر اینترنت در فرآیند تجارت الکترونیک، ایجاد ساختار شبکه‌ای از طرف شرکت برای دریافت سفارش برخط ضروری است، همچنین یک شیوه پرداخت مانند کارت اعتباری، پول الکترونیکی، انتقال بانکی یا پرداخت کاغذی در موقع تحویل نیز مورد نیاز است. تحویل به مشتری برای تولیدات دیجیتالی به‌صورت برخط و برای کالا در منزل یا مکان مورد نظر مشتری صورت می‌پذیرد.   تجارت الکترونیک در مقایسه با تجارت سنتی دارای مزایایی است که از آن جمله می‌توان به «کاهش هزینه‌ها، افزایش کارآیی و بهره‌وری، رقابتی شدن بازار، دسترسی سریع و آسان به اطلاعات مورد نظر در معاملات (حذف یا کاهش رانت اطلاعاتی، کاهش و محدودیت‌های بازار، افزایش تعداد عرضه‌کنندگان کالا، بالا رفتن قدرت انتخاب مصرف‌کنندگان و...)» اشاره کرد که این مزیت‌ها باعث افزایش رفاه جامعه و استفاده بهینه از منابع و امکانات می‌شود. از لحاظ اقتصادی نیز تجارت الکترونیکی دارای مزیت‌های بالای اقتصادی است که در این خصوص نیز می‌توان به «افزایش تولید، کاهش قیمت، حذف نظام دلالی و افزایش قدرت انتخاب، اشتغال برای نیروهای ماهر، گسترش بازارها و بالا بردن کیفیت کالاها، بانکداری الکترونیکی، کنترل بخش‌ها و اصلاح سیستم توزیع» اشاره کرد.   با توجه به مزایای تجارت الکترونیک ایران نیز برای بالا بردن جایگاه خود در این شاخص باید گام‌هایی در راستای فراهم کردن زیرساخت‌ها بردارد. زیرساخت‌های مورد نیاز برای تحقق تجارت الکترونیک در برگیرنده طیف وسیعی از «قابلیت‌های مخابراتی و ارتباطی، محیط مناسب جهت فعالیت‌های تحقیق و توسعه و نیروی انسانی متخصص و موسسات پژوهشی» است. همچنین برای توسعه تجارت الکترونیک «تحول در نهادهای اقتصادی، مالی و اداری مرتبط با آن شامل بانکداری الکترونیکی، ‌بیمه الکترونیکی، گمرک الکترونیکی، حمل و نقل الکترونیکی، سیستم ارتباط داخلی و بین‌المللی قوی» هم نیاز است.   از دیگر الزامات توسعه این شاخص نیز می‌توان به زیرساخت‌های حقوقی و قانونی مورد نیاز از جمله «قانون جرایم اینترنتی، قانون علائم تجاری، قوانین نقل و انتقالات بانکی، مالکیت معنوی، قانون تجارت، قانون مالیات بردرآمد، حمایت از داده‌های شبکه‌های رایانه‌ای و اینترنتی، قانون حق آزادی استفاده از اطلاعات دولتی و نوسازی سیستم‌های تولید و توزیع کالا و تغییر نگرش مدیریتی از سنتی به مدرن و داشتن آمارهای دقیق در تمامی زمینه‌های مورد نظر» اشاره کرد.   وضعیت تجارت الکترونیک در دنیا براساس ارزیابی‌های صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ کشورهای لوکزامبورگ، ایسلند و نروژ به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را در شاخص تجارت الکترونیک کسب کرده‌اند. لوکزامبورگ به دلیل برخورداری از یک بخش مالی توسعه یافته، توانسته رتبه بندی سرور امن خود را افزایش دهد. این کشور همچنین مقر شرکت‌های مطرح در تجارت الکترونیکی مانند آمازون، پی پال و اپل در اروپا است.   از سوی دیگر پایین بودن مالیات بر ارزش افزوده در زمینه کتاب‌های الکترونیکی، موجب ایجاد تحرک در تجارت الکترونیک شده، به‌طوری که اتحادیه اروپا از آغاز سال ۲۰۱۵، درخواست یک شارژ نرخ بالاتر را از لوکزامبورگ کرده است.براساس ارزیابی‌های صورت گرفته با وجود اینکه لوکزامبورگ محاط در خشکی است،‌ شبکه لجستیکی توسعه‌یافته‌ای داشته و دومین رتبه کشورهای اروپایی را در زمینه امتیاز اعتبار پستی UPU(امتیاز اعتبار پست) دارا است.   ایسلند نیز با توجه به اینکه در شاخص‌های ضریب نفوذ اینترنت، کارت اعتباری و توزیع امن سرور، پیشرو است، توانسته رتبه دوم را در شاخص تجارت الکترونیک به خود اختصاص دهد. نروژ و فنلاند نیز از دیگر کشورهای شمال اروپا هستند که جزو ۱۰ کشور برتر با خصوصیاتی مشابه کشورهای برتر مانند اینترنت بالا، رواج کارت اعتباری و ترویج فروشگاه‌های اینترنتی شناخته می‌شوند.   سوئیس نیز مانند لوکزامبورگ از بخش مالی قوی، شبکه‌های تدارکاتی خوب و پوشش پستی بالا برخوردار است.براساس ارزیابی‌های صورت گرفته انگلستان نیز دارای نفوذ اینترنت نسبتا بالا بوده و رتبه‌بندی شاخص B۲C (ارزش شاخص تجارت الکترونیکی آنکتاد) این کشور منعکس‌کننده بازار تجارت الکترونیک توسعه یافته (بالاترین نسبت شرکت‌های عمده فروشی و خرده فروشی از طریق اینترنت در اروپا)، جذابیت برای خریداران خارج از کشور و بالاترین نرخ خرید برخط در جهان است، ‌به‌طوری که تا ۸۵ درصد از کاربران، خرید محصولات و خدمات خود را از طریق اینترنت انجام می‌دهند.   کانادا نیز دارای نفوذ کارت اعتباری بالا و دارای مزیت نزدیکی به بازار ایالات متحده آمریکا است. اما براساس ارزیابی‌های صورت گرفته کره جنوبی و ژاپن نیز به ترتیب اولین و دومین کشورها در امتیاز اعتبار UPU هستند؛ همچنین نیوزیلند نیز امتیاز خوبی را در تمام چهار معیار این شاخص کسب کرده است.     امتیازدهی به محتوی 4 1 50% با این خبر موافقمبا این خبر مخالفم